Kamis, 16 Februari 2017

KITAB SHAUTUL HIDAYAH صوت الهداية



Inilah kiranya Kitab yang menurut kami paling fenomenal karangan Syaikh Abdul Wahid HAZ Albanjari , ialah kitab Shautul Hidayah.


    Mengapa dikatatakan demikian ? Karna inilah kitab yang mana beliau membahaskan Ilmu Tasawwuf secara ringkas namun rinci , sesuai dengan perjalanan semasa mujahadah beliau yang dibimbing oleh guru beliau.


Di dalam kitab ini pengarang membawa kita untuk berfikir dan merenung , membawa pengenalan kepada diri kita sebenarnya , Siapa aku ini ? Apa tujuan aku dihidupkan di dunia ?............
Juga dibahaskan pembagian nafsu , perjalanan nafsu dan sebagainya.


Kitab ini sudah kali kedua dibahaskan mushanif di Majelis Ilmu beliau , yakni Majelis Ta'lim Darul Hidayah , Barabai-Kalimantan Selatan . Menurut khabar yang saya dengar dari beliau langsung , ini akan kali terakhir kitab ini dibahaskan dan akan diganti dengan kitab yang baru





Mengenai kitab ini , alangkah baiknya jika membaca sambil digurukan , karna di dalamnya ada beberapa hal pelik yang apabila salah mengartikan bisa membawa kesalah pahaman . 




Kitab ini dicetak sewaktu masih belum berdiri percetakan Asy Syifa , maka dicetaklah kitab ini di pulau jawa.Kitab ini bisa didapatkan disekitaran Majelis Ta'lim Darul Hidayah Barabai,Kalsel sewaktu diadakannya pembacaan rutin pada malam minggu maupun sore selasa.
Previous Post Next Post Home